Pages

Thursday, May 19, 2011

Sakit dan sakit...

Salam semua..
Kali ni nak stori just pasal kisah sakit2 saje..
Dan 2 minggu lepas adalah minggu2 penuh stress aku sampaikan ade 1 ari tu...
Tak pasal2 aku dok sorang2 kat umah ngan anak2 aku melalak mengalahkan budak kecik..
But after the "heavy rain", aku tetiba jer terpikir, ni baru sikit dugaan Allah berikan kat aku...
"Allah takkan menduga umatnya kalau Dia tau umatnya itu tak mampu..."
"Sebab Allah tau aku mampu hadapi semua ni barulah Allah berikan aku dugaan ni"...
Mmg la aku mampu tapi azab gak la nak tanggung ngan nak hadapinya....

1. Pasal mak yang kena operate mata...
Korang pun penah tau kan yang aku kata mak nak kena operate mata utk tukar kanta mata...
W/pun aku tak kerja hebat hanya GURU, tapi aku bangga sbb dapat sediakan mak kemudahan yang baik masa mak sakit....

Wad 2nd class yang sangat2 selesa......

Siap ade coridor lagi... Oleh sbb mak kena pantau oleh doc selalu, so mak minta masuk wad 2nd class...
Sepatutnya kalau guna GL aku entitle untuk 1st class...

Doktor yang incharge utk mata mak...

Hehehehe.. My lovely mum... Biasa tgk mak aktif ke sana ke sini but since dah macam ni pergerakan semua terbatas..
Rasa kesian sesangat coz I know my mum org yg tak reti dok diam, tak leh tgk umah kotor...
So ari rabu mak admit kat HSB, then ari khamis kul 12.00 masuk OT... Elok aku sampai sepital dlm kui 1.30 t/ari, mak baru disorong kuar oleh nurse... Sedih gak la tgk mak dgn mata tertutup sebelah... Tapi dah tu permintaan dia, kita sebagai anak terima jer la kan... Dan mak kena rehat selama sebln lebih dr sebarang kerja berat termasuk la menjaga si kecik mummy adelia... Bab ni mmg haru.. Dan sejak mak operate jugak la bermula episod adelia dijaga mak tok dia.. Sib bek behave ok... Mula2 memang pening pala mana nak cari org nak jaga adelia but aku tumpangkan kat mak mentua since sejak2 mak operate ni kesihatan kami anak beranak mmg byk terjejas... Satgi aku stori len k.... Then, bermula jugak episod rumah kami di taman serindit hanya menjadi rumah persinggahan.. Bila kekadang balik tgk, kesiannya umahku itu.. berhabuk, berdebu, bersawang... huhuuuu.. Bila la semua ni akan berakhir... Mak mentua jaga adelia???? TIPTOP.. Mmg best.. mmg clear.. Cuma aku kesian coz kesihatan mak pun bkn elok sgt.. Nak lepaskan kat org tak gamak coz lps2 mak aku masuk sepital, kami anak beranak sakit teruk....


2. Jangan tak tau HFMD boleh jangkiti orang dewasa juga.....
Korang tau dak HFMD penyakit kaki tgn mult tu boleh spread kat orang dewasa? Bukitnya, lepas mak masuk wad, aku rasa mcm nak demam.. Pegi clinic doc just assume that is virus viral (batuk selsema).. Balik makan ubat bagai tak jugak lega2.. Tekak makin sakit... Kesudahannya, ari sabtu last week, after maghrib, aku rasa seram sejuk sesangat badan ni.. Pakai stokin, boh minyak panas kat kaki.. pun tak jalan.. Mak mentua siap bagi pakai baju sejuk masa pegi Jepun pun tak leh redakan sejuk badanku... Dinner yang my in law organize pun haru biru coz aku mmg tak leh makan apa2.. Kepala rasa macam nak pecah... Pandangan mata semuanya nampak kuning.... Esok pagi, aku tak pegi sekolah even tau byk benda nak kena settle esp lusanya ada sambutan hari guru di sekolah... Bila pegi klinik..... inilah hasil daripada dapatan doctor...

  1. tonsil dah menanah.. Sangat2 serius.. Kalau boleh mmg nak kena operate.... (aku refuse nak operate coz sape la nak jaga anak2 aku dgn keadaan mak camtu lagi)
  2. ulser penuh 1 mulut.. patut la makan apa pun sakit sangat...
  3. Gusi menanah dan bengkak.....Jadi bila berus gigi pagi, berus kena lubang2 gusi tu darah pun keluar la... Yang tak syoknya, bau hamis darah tu mmg terbau2 kat berus gigi...
Sebab tu bila malam aku start demam coz kuman tu dok angkut nanah.... Now, aku dah start to recover after 2 days MC, 1 day public holiday for wesak day... But till now aku still tak leh makan mcm biasa lagi.. Just moi or any soft food... Kalau makan benda2 bergaram or asid, mau terkencing di buatnya esp bila kena tang ulser tu... So untuk tatapan korang, jgn geli k tgk anak tekak aku nih.... MAcam ni la rupenya penyakit HFMD....
Salah satu ulser kat lidah yg menyebabkan aku susah nak makan.. Dah la besar, dalam pulak tu.. Sakit beb...

Kaler putih2 kat anak tekak aku tu la tonsil aku yg menanah... Putih2 tu la nanah...

Doktor kata nanah dah sampai ke seluruh saluran trakea aku.. Sebab tu bila minum air, rasa pedih sampai ke dada coz saluran tu semua dah terjangkit dgn virus dan menanah....

p/s:- baru aku tau camni rupanya sakit amani.. Patut la sampai tak makan, tak minum susu.. Asyik2 ulang mummy gigi kakak sakit.. mummy mulut kakak sakit... Sedangkan kita yang tua ni pun nak terkencing bila luka2 tu kena ubat or air inikan pulak budak2 kan.. Lagi la suffer kan? Apa2 pun amani sekarang dah sihat.. N me s still in recovery proses.... Cukup la sekali merasa kesakitan macam ni... Nak makan macam2 tapi tekak tak leh terima...

1 comment:

  1. Ya Allah..serius as..cwa tgk pun sedih la :(

    Alhamdulillah kami belum penah merasa & tengok sapa2 kena mcm ni lg as..mudah2an diberi kesihatan yg baik..

    kalo kena pd kita mgkn tahan lg kalo pd budak2 mmg x sanggup ye as..

    mudah2an as & family makin sihat & percaya la Allah bg sakit sbb Dia sayang!

    ReplyDelete