Pages

Monday, November 1, 2010

Last vacation for 2010- trip to Sarawak



Insya Allah this is the last vacation for 2010.. I repeat yer kawan- kawan... Insya Allah for 2010 ni maybe last vacation...
Next year memang saya sekeluarga tak dapat nak pergi jalan- jalan makan angin, tak dapat berbelanja mewah bagai, tak dapat nak makan restaurant kerap- kerap macam selalu...
Pendek kata tahun depan adalah tahun untuk berjimat cermat.... Sebabnya??? Maaf.. Saya tak dapat ceritakan di sini coz saya sudah berjanji dengan suami untuk merahsiakannya... Hehehe.. Kalau ikutkan hati, nak jer saya umumkan pada semua... Tapi suami kata "NANTI... PAHAM BAHASA NANTI DAK???? ITU SUDAH TANDA DIA KURENG SETUJU TU.. baiklah saya tidak ingkar arahan my big boss tu... Hehehe.. Nanti la ek, disuatu hari, masa n waktu yang sesuai saya akan beritahu kenapa saya TIDAK BOLEH berbelanja sakan tahun depan termasuklah bercuti bersama- sama suami n anak- anak macam tahun ni... Hehehehe...
Ini la dia salah satu scenery Kg Budaya
Ok la sesambil dengar cerita ceritu tentang pengalaman kami di SARAWAK, apa kata sesambil tu layan juga gambar2 kami di sana.....
Bersama dengan penari Kampung Budaya

Actually ni Program Kembara Minda Murid- murid Pendidikan Khas SK Pendang.. N dengan bangganya nak habaq mai saya la yg handle program ni. So since sejak awal saya handle program ni, saya tau berapa tambang flight, saya search utk tau tempat penginapan, tempat menarik di Sarawak, so saya decide nak bawak anak- anak dan suami merasa naik flight even cuma AA jer kan.... Itu matlamat utama saya.. Saya sendiri sudah berpuluh- puluh kali merasa coz masa keje bank dulu memang memanjang naik flight bila ada course kat KL... So saya nak anak- anak n suami rasa macam mana naik flight so bila orang cerita experience naik flight depa pun boleh cite sama....
Us with the penan man @ Kg Budaya
The flight fees just RM 273 seorg termasuk amani utk 2ways.. Adelia pulak dicharged RM50/way... Oleh sebab saya bawa family, so saya tau pasti susah kalau anak- anak n suami ikut serta dlm bas tu.. So saya decide kami amik kete sewa kat sana... Wherever bas tu pegi, kami follow kat belakang... Kami sewa bas politeknik Kuching utk murid- murid ni...
Ini lah rupa LAKSA SARAWAK...
Boleh tahan la mcm bihun kari kita...

Untuk budak- budak, saya telah sewakan homestay di area Taman Seri Wangi, Matang Jaya.. A very comfortable house since umah tu semiD 2 tingkat... Untuk saya dan keluarga kami sewa rumah chalet di nadin homestay.. Memang sangat- sangat berpuas hati dengan layanan pemilik rumah... Anak- anak saya??? Sudah tentu teramat-amat seronok esp kakak yang dah pandai bila bawak berjalan, very good in her performance n sangat bijak bila bersosial bersama- sama anak murid saya even budak- budak tu OKU. Proud of u my dear.. Dia tak kisah dipeluk, dicium.. Adelia pun sama gak....

Lepas pertunjukan dlm pentas Kg Budaya.. Really enjoy the show.. Best sgt


This is the marvelous food.. very the delicious.. Garden steamboat. Kakak angkat hubby yang belanja.. Thanks k.niza n abg daud for the dinner..
Ok la.. sepanjang di sana, kami mmg tak lepaskan peluang p tempat- tempat yang best.. Such as Waterfront, Serikin ( tempat yg memang buat aku teruja nak shopping... serikin ni sempadan Indonesia so hari sabtu n ahad, orang- orang Indon akan masuk ke sempadan n jual brg2 depa.. Mmg murah sgt2.. Kain pasang ni just RM40 sepasang... Kain baju kebaya RM50/psg... Kain telekung yg sulam2 cantik tu juz RM40/psg.. Huhuu.. Mana tak rambang mata, sakit jiwa tgk)
Selain tu pasar Satok, Kilang buat pasu Sarawak (mmg tak sah kalau kita tak pergi n beli pasu ni.. Sangat the cantik buatannya... n murah sungguh harganya)
Kalau tak beli kek lapis n terubuk masin memang tak sah la lawatan ke Sarawak.. So untuk tidak menghampakan harapan semua, kami pun memborong sakan la ikan n kek lapis... but utk info, beli kek lapis from mira cake house kat Kg Gersik... Mmg marvelouse.. Sedap sbb kek dia tak kering mcm kek lapis yg kita beli kat tepi- tepi jalan kat Pasar Satok.. Dia basah n terasa butternya.. Even amani pun pandai ckp... "Mummy, sangat sedap".. Wah!!! Anak aku ni nak jadi orang Sarawak ke???? Kalau dia tgh makan kek tu dan ada aktiviti apa- apa nak buat, dia suruh kita pegang tapi dia akan cakap "tolong kakak pegang kejap jer tau.. Jgn makan.. Nanti kakak nak lagi tau"
Selain tu, saya rasa pengalaman paling berharga masa di Kampung Budaya, Santubong... Memang sgt la best tempat tu.. Kita boleh tau mcm2 rupa budaya orang Sarawak.. Baju, tradisi, pakaian, aktiviti... Banyak perkara kita belajar termasuk la tonton pertunjukan pentas... Really enjoy n tumb up utk Kg Budaya dancers.... 1 perkara tentang Sarawak, pada hari pertama saya janji dengan guru- guru nak jumpa mereka pukul 7.30 am di rumah mereka.. Bila jam bunyi pukul 6.27am, celik jer mata saya dapati keadaan sgt2 cerah seolah- olah dah pukul 8.00 pg.. Dalam hati saya" alamak!! mampos aku kena tinggal bas.. Sure depa dah tinggalkan kami".. Tgk jam.. Lah baru kul 6.27am ker.. Tgk jam suami.. henset suami.. Suma kul 6.30am.. Maknanya matahari keluar awal di kawasan sana berbanding kita di semenanjung.. Dan gelap lebih awal dlm pukul 5.30 dah mcm maghrib di sana.. Asar dlm pukul 3.50pm... Saya sukakan rakyat Sarawak, mereka bersih, obedient dengan rules, sabar walaupun terpaksa q utk waktu yg lama dan susah nak tgk sampah.. Cuma kita kena berhati- hati bila masuk kedai mkn coz tak tau samaada mereka muslim atau sebaliknya.. Muka semuanya sama jer.. Alaala apek cina gitu...Jalanraya di sana sgt2 la luas.. 3 lane lagi.. Roundbout pun sgt la luas. 2x roundbout kita.... Hehehe Tapi.. Anjing mmg banyak kat sana.. Bersepah- sepah mcm kucing jer saya tgk...
My kiddos yang teruja main pasir kat
Pantai Pasir Pandak

Bangunan Dewan Undangan Negeri



Hubby n anak-anak serta anak murid bawah seliaan saya sepanjang di sana

Alhamdulillah, saya bersyukur sebab berjaya menhandle projek ni.. Sebenarnya banyak masalah yang wujud sepanjang projek ni nak dijalankan, sedang dijalankan... Tapi kita pendekkan cerita, juz amik yang baik sahaja.. Ceritakan yang manis- manis sahaja.. untuk yang dah buat salah, yang menjawat jawatan cikgu tapi tak laksanakan tanggungjawab sebagai guru, terima la nasib hang diakhirat nanti.. Saya selaku penyelaras projek sedaya upaya memberi n menyediakan yang terbaik untuk semua.. Kalau ada apa- apa kekurangan mungkin datangnya dari kelemahan diri saya yang baru setahun dua menjadi cikgu... Cerita yang buruk- buruk kita jadikan pengajaran, tauladan agar kita dah tua nnt tak tergolong dalam golongan sedemikian.. Moga khidmat kita sebagai guru sentiasa dipuji sebagai guru yang baik, bukan diumpat keji hingga sampai masa berpencen...

Kepada suami dan anak- anak:- Saya tau ni pengalaman manis buat mereka kerana diberi peluang naik flight.. OTW balik, dalam flight masa anak- anak tidur, hubby genggam erat tangan saya n ucapkan terima kasih.. Sungguh terharu kerana saya rasa diri dihargai.. Perbuatan saya dihargai.. Terima kasih buat suami sebab terpaksa bercuti panjang walaupun jarang berbuat demikian.. Kerana saya dia bersedia... InsyaAllah, bila impian kita sampai bln Jun 2011, rumah dah siap reno, ada duit lebih kita pergi jalan- jalan makan angin lagi... Anak- anak yg mumy sayangi, terima kasih kerana sangat komited.. Jarang2 buat perangai even letih, penat n panas di sana.. Nnt ada rezeki mummy bawak kakak n adik jalan- jalan lagi ya.. Habis sudah percutian kita sekeluarga utk tahun 2010....

Dalam dewan pentas Kg Budaya while waiting for the show...

Tuesday, October 19, 2010

Tuhan Menguji.. Takkan Berhenti...

This time just nak story bout my both kiddos yg down with flu dan cough while adik plus ngan gums prob coz lagi 6 putung gigi nak tumbuh baru ( dah tue baru nak tumbuh gigi maunya tak sakit gusi tu.. dah keras)n lately aku detected dia diserang campak sekam yg halus2 macam ruam panas tu..
Actually since Thursday both kids mcm tak sihat.. Masa we all went to SP utk xtvt ari cuti pun dah namak yg depa ni mcm tak sihat.. Badan dah suam...That nite realized that they`re having high fever... Si adelia aku detect dulu.... Then esok tu ari Sabtu ptg baru realized kakak pun join the club.. Al- kisahnya anak2 aku ni bila dah demam... Susah bangat mahu makan ubat.. Ari Sabtu mlm, aku ajak hubby amik ubat kat PMC... Kena cepat sembuh ni coz kami nak ke Sarawak next weeknya... Mlmnya, si adik asyik dok merenggek "atai.. atai".. (gatal..gatal) Sampai ke pagi asyik dok soh aku garu belakang dia... Mulanya aku pk mayb la sbb tak bukak akon coz depakan demam, batuk n selsema... Heran + meradang gak la coz pagi ahad tu aku kan sekolah.. Sampai ke pagi dok menggaru ape ke hal.. Mau aku tergaru2 kat sekolah nnt...
Pagi tu bangun tgk si adik mmg tak larat sgt2... So aku amik la on leave.. Sbb anak-anak aku demam.. Merap + merengek2.... Anak2 pun sepanjang pemnggalan daddy ke opis tak byk karenah.. Tido since kui 11 till 4 ptg.. Takut + risau .. nape la anak2 aku ni tido lama sgt.. Last2 around 4.30 mcm tu aku kejutkan tido n mandikan depa n ajak kuar kayuh beskal kat luar.. Bagi depa aktif skit...Badan kakak mmg dah panas sgt2.. Risau mmg la coz dia jenis susah mkn ubat...

Ya Allah, aku sayangkan anakku ini.....
Masa bg dia makan ubat ni la mmg tahap menguji sgt2 ketabahan + keimanan aku.. Kalau igt balik insiden ni mmg aku akan nangis... Sedih n malu ngan sikap aku yg tak leh tahan sabar.. Yang rasanya tak layak jadi seorang mak pada anak2.. Sampai sekarang aku mmg rahsiakan hal ni dari mr hubby.. Kalau la yyg terbaca n3 ni, minta maaf sgt2 dari b.. Mmg rasa berdosa + bersalah + takut + malu... semuanya ada... Sebak dgn diri sendiri n terasa betapa bodohnya diri ini.. Nama jer cikgu tapi tak reti nak jadi cikgu ngan mak yg baik utk anak2 aku..
Tuhan!! Aku sayang anak2 ku tapi kemarahan kadang- kadang membataskan kewarasan diri dan fikiran untuk berfikir secara seorang dewasa n secara waras....Terutamanya amani yang selalu menjadi mangsa kemarahan n kecetekan akal fikiran kekurangan kewarasan diri...
Actually ptg tu aku mmg takde bebanan jaga anak2 sorang2 ka umah kami.. Mmg nak jaga sepenuhnya depa dlm keadaan depa mcm tu... Masa bagi amani mkn ubat la semua ni jadi.. Korang pun tau kan amani jenis susah mkn ubat but b4 ni aku mmg boleh bagi dia mkn even kena grip n peluk bdn dia kuat2 sambil pancut ubat guna picagari.. But time changes.. Kan dia dah besar.. Kederat pun kuat so masa paksa2 tu dia luahkan ubat tu.. Abis 1 badan berlumur ngan ubat.. Aku yg dlm keadaan separuh sedar, tarik amani masuk toilet n terus simbah2 air dari kepala sampai satu badan lencun... Amani pulak mula la mengelupur lemas.. Dia kan tak suka basuh rambut.. Aku ulang buat dlm 5/6 kali sampai dia gigil sejuk.. Nangis toksah dok kata la.. Mmg menjerit2.. Aku mmg tak leh pikir apa2 masa tu.. Hanya tau kemarahan yg amat2 kat dia... YaAllah... amani, maafkan mummy yang... Kalau la jadi apa2 kat sayang mummy ni waktu tu (in case dia dok meronta tetiba jatuh, kepala terhantuk lantai toilet ke) mmg aku akan menyesal seumur idup ni... Huhuhuhu... Yg paling kejamnya, aku biarkan dia kesejukan atas sofa tanpa pakaikan dia baju.. Dlm 3 min camtu.. Dia nangis sambil teresak2 n cakap " Adikkkkk.. mummy jahat dik.. Mummy buat kakakkkkk... Mummy tak sayang akak dikkkk.. Kakak sejuk n sakit dikkkk....Kakak sayang mummy tapi mummy selalu gaduh ngan kakakkkk....." YaAllah.. mmg sedih sgt tapi masa tu aku mmg tak leh pikir.. Dah la tgh demam, aku wat camtu laks kat dia..
Last2 dia dtg kat aku sambil gigil2 n cakap " Mummy... amin (sambil hulur tgn + gigil sejuk). Kakak sayang mummy... Kakak jahat ke???? Adikkkk... tolong kakak adikkkk.. Suruh la mummy sayang kakak balik adikkkk.. (sambil nangis2 + tunggu aku sambut amin dia)... Mmg lepas tgk tu aku nangis sgt2.. Peluk dia.. Cium dia... sambil cakap " Kakak, mummy sayang sgt2 kat kakak.. Kakak anak mummy.. Anak yg mummy n daddy nanti-nantikan sepanjang kami kawen.. Kakak nyawa mummy. Mummy tak leh ilang kakak..." Baru la aku sedar apa aku dah buat kat anak2 aku...Sambil pakaikan dia baju, sambil sapukan minyak panas seluruh badan dia aku menyesal ngan apa yg berlaku dlm sekelipan mata tu... Dlm sekelip mata aku boleh buat anak sendiri, darah daging snediri macam tu.. Ibarat anak pungut sedangkan dia la permata hari yang kami nanti2 kan sepanjang perkahwinan kami.. Aku tak mau kehilangan permata hati ni.. Sampai bila2.. Sangat pasti.. Aku sayangkan mereka lebih dari segala2nya tapi kecetekan akal fikiran n ketidakmampuan mengawal kemarahan selalu buat aku gagagl kawal kemarahan... Sampai sekarang, bila tgk dia tido.. aku rasa ralat sgt tgk dia.. Terbayang2 perbuatan aku kat dia.. Mesti kejadian ni tersimpan di fikiran dia.. Aku tak mau dia membesar dlm stress.. Dia kanak2 ceria, girang, pandai, petah.. Jgn kerana kebodohan mummy dia ni dia tanggung akibatnya.. Tuhan, kau kurniakan aku anak yang sihat, sempurna dan sleamat lahir ke dunia ni.. Jangan la disebabkan kecetekan akal fikiran aku mengabaikan si kecik ku ini... Moga kau tetapkan la agar aku boleh berfikir lebih waras dan mendidik anak2 ku menjadi manusia yang berguna di masa hadapan.. Aku tak mau anak2 ku mewarisi sifat banas baran yg aku akui warisi dari familyku snediri.. Jauhi la sifat2 macam ni dari diriku dan keluargaku Ya Allah..
Hubby selalu cakap kat aku... " B, masa kita takde anak, tiap2 hari kita doa minta dikurniakan anak yg cerdik, pintar, baik, rajin, sihat, selamat n sempurna... Sekarang Tuhan dah bagi dia pad kita... Budak2 biasa la perangai dia mcm tu.. Jgn espect terlalu perfect utk budak besar Amani.. Beruntung sbb kecik2 lagi dia dah pandai.. bijak..Dpn kita jer dia buas, lasak nakal but depan org dia behave b... Yyg tak mau b menyesal kalau Tuhan amik dia dari kita nnt..." Huhuhuhu.. JANGANNNNNNNNNNNNNN YAAAA ALLLAHHHHHHHHHHHH.. Jgn kau amik anak2ku dari aku time aku memerlukan mereka..... Aku sayang mereka ya Allah.. Benar.. Sungguh2 sayangkan mereka n suamiku ini...

Cameron oh cameron....


En3 kali ni just nak wat post mortem kisah aku dan rombongan cik kiah ke cameron highland... Biasa la akhir2 tahun ni, kalau kat sekolah memang banyak sgt2 rombongan2 yg dianjurkan oleh sekolah dan PPD under panitia daerah.. So trip kali ni dianjurkan sepenuhnya oleh PPD Pendang.. So seramai 23 org murid n 17 orang guru pengiring ikut serta.. Cewah.. Ayat skema la pulak mcm ayat buku siot... Ulasan.. Nama pun post mortem...

Yang nak jadi ceritanya, aku dipaksa rela pergi coz takde cikgu yang nak ikut serta.. Kan aku dah ckp.. Byk sgt rombongan.. Duit pun makin kurang maaaaa... Yang sorang tu reason bini dah ikut pergi (bini dia cikgu pend khas daerah pendang jugak), ustazah ku rohani( ustaz dah pergi.. pun cikgu pend khas daerah pendang gak).. Sorang tu awal pegnen.. ngah mabuk2 lagi.. Yg sorang tu tgh tunggu hari..Sed  Jgn kak oiii.. Satgi tak pasal2 seumur hidup teh boh sponsor tinggal di sane..., yg sorang lagi tu anak2 takde sape antor p sekolah (ibu tunggal).. Last2 tinggal aku n sorang lagi cikgu yg memang muda trang tang tang... Aku pun muda gak la kan.. Hahaha... Ape reason nak kasi??? Sayang tinggal suami????? Ohhhh!!! Nehi!!!

Sonok & mengedik gak la nak p coz aku sememangnya tak penah jejak kaki ke sana.. Tapi yang tak syoknya kenalah tinggalkan si kuit miut bam bam daddy.. si kiut miut comel lote anak2 ku.. Huhuhuu.. Sedih oooo tapi demi tugas.. Cewah!!Geli dengar....  Takpe la 2D1N jer.. Kasi chance la enjoy skit tanpa anak2 n suami.. Hehehehe..... Nama jer camtu tapi tiap2 jam call.. Esp bila tau amani asyik dok merengek jer.....
"Kakak nak mummy.... Eeeeeeee.. Kakak nak mummy"
"Jom la p amik mummy, daddy.... Jom la.."
"Kakak tak nakal mummy.. Kakak nak work kat mummy"

Sedih dengar anak dok merintih camtu esp bila nak tido.. Akai la tu si suami nak bagi aku tak senang dok sana.. Tak kasi chance langsung... Tak sempat aku nak ngorat apek jual sayur atas tu... Just boleh promise esok aku belikan toys kat dia.. Huhuhu.. Sejuk... Tapi nak peluk sape? Hubby ku???? Huhuhuu... Peluk la selimut tu malam2.... Sib bek 1 mlm jer....
Nway, apa2 pun next year punya plan nak bring my family there.. Best sesangat.. Syok.... picture??? Nnt la aku upload kay.. No time...

Thursday, September 23, 2010

Raya.. raya.. raya... dan raya...2010


SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR & BATIN
DARI KAMI:- ASLINA, ARMI, AMANI & ADELIA
 
Raya dah lepas.. so arini baru boleh hapdet seket blog ni... Almaklum la... 2 tiga ari raya memang sepenuhnya cuti.. Actually aku cuti 2 minggu? Sebabnya? Akukan cikgu cikgi ni.. Kitaorg dah ganti cuti 2 kali sabtu.. Pastu 1 week before raya kan ke cuti pertengahan tahun.. Apa lagi.. Joli kata la gue....
 
Raya1;-
Raya di rumah hubby.. Huarghhhhhh.. Dia menang tanpa payah bertanding.. Huahuhauhu.. Sebabnya? tahun lepaskan dah rumah kamu??? Takan tahun ni pun rumah kamu lagi??? Nak mampos.. Ingat senang kawen 1 negeri.. Tak jugak.. Bila raya bertekak gak rebut nak balik.. Kena ikut giliran gak.. Hehehe.. Kalah la orang kawen 4.. Uikssss.. Kawen 4????/ Nehe... Wa Puchitau wooooo..... Tidak la aku.... Aku balik agak lambat skit la sb mak, abah & adik beradik aku suma dtg ke rumah mentua aku.. Sebabnya??? Kebetulan 3 ari sebelum raya mak mentua aku masuk sepital.. Kurang darah... Dah tambah 2 beg darah baru leh kuar... Raya keliling kampung hubby ku.. Melawat mak ngah om, k.zah, long puan, tah la mcm2 nama aku pun naik pening.. Tapi makcik suko sbb boleh MAKANNNNNNNNN.. Hehehe...
 
 
Alamak...
Hubbyku dah ajak balik la... Boring tui la dia ni... Asal aku pegang komputer jer nak balik.. Asal nak balik jer aku pegang komputer.... Ok la ek.. Kita sambung esok.. Nnt tak pasal2 aku balik naik bas.....

Me & my damia @ D Bistro Cafe...Add caption
 
Tgk la anak2 daraku yang dah bersiap nak pegi beraya...
Hanya hari raya pertama saje yer tuan2 & puan2 mereka
berbaju kurung...

Add Hye.. comel dak saya nih... Tgk tu.. Lebam kat pipi hadiah ari raya..
Berlagak nak meronda.. Last2
Kedebuss.. Tertumuih...
Same ker muka kami dua? Ramai orang kata sama... Kalau sama betul la tu.. Comel kan???? Hahahaha
Haaa.. ni la suamiku.. Hensem kan??? Hehehe.. Anak2 aku??? Comelkan???? Hehehe


Ini pulak si kenet yang dok cewi coz dah boleh berjalan.. Eksyen...
Tak mau berdukung dah skg nih...






Friday, August 13, 2010

Persediaan raya

Ok la hari ni pagi2 buta lagi aku dah dok mengadap si lappy ni? Sebabnya??? Ntah nape mata ni tak mau tido2 lepas sahur td.. Opssss... sebelum terlambat, salam ramadhan al- mubarak utk semua.... Dah beli baju raya utk diri sendir (penting gak tu nak melaram macam mak datin pagi2 raya), baju si suami??? Si anak2??? Hehehe.. Amielin??? Terus terang cakap amielin dah la buat persediaan sikit2.. Baju utk diriku (ahaks.. sambil terbayang2....) dah siap... 1 kat butique pin dah amik.. Yg ni mmg kes tipah tertipu bersama rakan amielin... Huhuhu.. Beli kain kat gulati dah RM550 seasang termasuk lining bih tu konon2 nya la nak antar la p ke tailor yg elok skit sbb kain mahal... So trus la ke butik pin dekat pasific tu... Dah siap tempah & ukur badan mula la kerja2 buat risit & bil & tarikh amik... " Lu punya upah baju aaaaa RM 285..." Mak datuk!!! Terbeliak mata gue dengar tapi ...... Takkan nak amik balik kain tu siap ukur badan dah.. Tanya si rozita member gue yr ikut sama jadi mak andeh.. " Camna ta? " "Ok la wei dari kita tempah kat tailor yg buat buruk".... Huhuhu.. Oh tidak!!! Terbang la duit aku bln tu... Ok habis cite bab baju raya aku.. Opsss b4 dat, aku dah amik baju raya aku since 27hb Julai lagi.. Dah siap pun... Hasilnya???? Marvelous.. Cantik beb!!! Betul la kata org secantik harganya.... Pic??? Nnt la gue tak leh upload lagi.. Nnt tak surprise dah baju tu.. Khihihi... N yg nyata mr hubby jugak tidak tau harga baju tu total RM800++++.. kwang.. kwang.. kwang... Mak cuma ckp dlm RM9+++ jer... Menipu ek???? Takpe la sunat dari mendengar dia membebel yg sampai taik telinga gue boleh meleleh2.. Better la tipu sunat skit... Sori yer yang.. Pasni tak buat lagi.... Khehehe.. Itu utk raya pertama.... Raya ke2 aku pakai jubah itam (cewah).. Siap bgtau color lagi... Raya ke-3 aku pakai baju color pink yg beli kat rozita masa dia pegi vietnam... Rasa mcm raya sakan jer amielin thn ni... Tah la.. Dah terbeli pakai jer la... Raya ke-4 pun pakai baju yg beli kat rozita dari vietnam... Huishhh... Sampai 4 ari aku raya.. Tup2 aku sorg jer yg beraya.. Si mr hubby dah bukak kedai.. WUarhhggggggggggggg.... huhuhu.. melalak mak pagi tu....
Ok la asyik citer pasal baju raya amielin... si mr daddy pun aku dah beli sedondon ngan aku.. hehehe.. Actually nak rasuah si hubby td.. Masa beli baju aku tu, aku beli sama baju melayu mr daddy even dia kata tak mau wat baju raya thn ni.. Nak recycle yg lama.. Takpe la... Thn ni sedondon thn dpn takyah la.. Hehehe.. Baju dia masih dlm make over lagi.. Tgh pose nnt baru siap n amik kat tailor SINGAPORE depan PMC tu... Promote skit la.. Tailor ni mmg sedap pakai n cantik coz baju hubby mmg dia wat elok jer terletsk.. Perut yg bulat pun berjaya ditutupnya.. Hehehe... Baju raya hubby utk hari yg ke-2, ke-3, & ke-4 telahpun dibeli masa g ronda2 penang dolu2 tu.... Hubby ni pelik skit.. Suka simpan.. Kalau mak, ari tu beli.. ari tu gak nak pakai...
Then utk si kecik dua org ni... Baju kurung still kt tailor lagi.. Utk si kakak mak dah belikan kebaya nyonya kat dia masa g melaka cuti2 malaysia ari tu... Color off course la sedondon ngan mummy n daddy n adik dia... Cuma kena p otter bg kecik skit la.. Mana pulak pakai kebaya longgar2.. Tak nyonya la gitu.. Tah nak ke dak si kakak ni pakai... N utk si kakak extra skit la baju kurung, mak buatkan dia sepasang sama ngan adik kot2 la dia memberontak di pagi2 raya tak mau pakai baju nyonya tu.. Ada gak la alternatif lain kan???? Baju2 yg lain???? Huhuhu.. gue dh tempah pumpkin patch from UK tapi till now shipping lum sampai lagi coz shipping kan 3 bln... Later bila kapal sampai kawan aku FARAH JAMIAH akan bg kat aku.. Yg ni mmg aku hope sgt2 dpt b4 raya coz aku dah abih RM540 utk baju depa.. SSShhhhhhhhhhhhhh.. jgn bising2 tau.. Yg ni pun aku rahsiakan dari mr hubyy aku beli kat UK... Hehehe.. Nnt dia bising laaaaa..... Tak tahan nak tadah telinga... Takut gaduh jer nnt.... Tinggal nak belikan kasut raya, stoking raya jer utk budak2 ni.. Nnt la masa g penang nnt kot yg ni.. Kalau shipping tak sampai gk kena la aku kuar modal lain belikan sepasang dua baju utk bdk2 ni.. Duit lagi tu...
Tapi raya ni sib bek la coz aku wat persediaan awal.. So baju yg mahal2 n penting2 suma dah siap byr ek.. So takde la gaji ni abis sbb beli baju raya... SI suami tinggal nak belikan dia kasut, stoking, spender jer.. For mrs mummy, handbag n kasut n mayb wallet kot coz yg lama dah rosak n for those kids, kasut, stoking.. Pyjamas mlm raya pun dah beli...

Helping hands


Oh... oh... helping hands???? Fom who? Sape lagi, anak2 gue la... Si kakak & si adik.. Dua2 sama2 membantu & memunggah bersama2.. Pendek kata, sepakat, sekapal, sehati sejiwa kalau perkara2 yang sama2 setuju nak buat.... Si kakak tu boleh tahan la bab- bab menolong ni...
Si kakak yg bersungguh2 menyidai baju
 ward
Tgk la suma baju nak disangkutnya.. Ni bukan menyenangkan kerja ni.. Satgi mummy yang kena xta keje....
         Actually she`s so excited to have a new wardrob... Mummy bought a new cupboard for them since they all punya baju dah melimpah ruah dari laci2 sedia ada... So kena la tambah lagi satu utk yg ni mummy cadang nak simpan baju2 yg elok2.. Yg pakai nak g jalan2 la... Yg laci tu utk kegunaan harian jer... Huhuhuh... Baru umah sewa ni... Jenuh la angkut brg pindah umah nnt...
Now, tgk pulak apa kerjaan si kecil mummy... Sejak pandai berjalan ni, dah mcm gila stereng pun ada... Asal ada chance jer mula la merayap.. Kalau jalan tu dah stable takpe gak ni terhoyong hayang.. Always buat mummy histeia ngan dia.. Terpekik terlolong takut dia tersembam or terlentang.... Tapi dah dapat kaki ni, mula la si adik ni melakukan kerja2 yang again make my blood go upstairs.. Hahaha... Baru kemas laci dah bersepah, baru susun buku dah beteabur kat lantai.. Kenapa???? Kerana si kenet itu telah berjalan2 & tarik kelua apa sajayang ada lat kabinet buku o laci baju....
Tgk la apa dah jadi???? Ini semua kerjaan budak kecik tu...
Tgk!! Tgk!!! Tgk!!!! Dah mula dah kejaan dia....
Muka yang penuh konfident utk memunggah buku... Ggggggrrrrrrrrrr!!!!!!
Actually proud sesgt @ amani coz she`s so excited... She`s very eager to have her own wardrob... Best jugak bagi dia susun baju dia & adik dlm almari... Nampak la kekaki lebaran dia utk buat kerja as a big sister.. While her adik keep memunggah & perati je si kakak berkemas...

Dah abis kena tutup pintu ni.. Nnt masuk cocroach pulak......

Thursday, July 8, 2010

Adelia manage to walk


Baca tajuk pun dah tau aku nak ceter ttg sape.. ttg ape...
Hehehe.. Last2 my cute pie tu dah boleh jln even ala ala robot gitu...
ok la sape tak risau dah umo 1 hn 3 bln pun tak leh jln2 lagi...
Si kakak pulak asal si adik jalan jer mula la clap hands & cakap
" yeeee.. pandai (sambil tepuk2 tangan gitu).. Adik boleh jalan dah.. Pandai (tgn jgn berenti menepuk ye tuan2 puan2)
Aku mmg doa sesgt si adik boleh berjalan b4 kitorg pegi KL but ok la.. Balik from KL boleh jalan.. Ok la ek dari trus tak jalan2 kan...
Actually adelia ni manja.. Dah byk pakar amielin jumpa & cakap adelia bkn ada masalah but dia mengada, manja n tak berani...
Tgk tu... manja, mengada n tak berani....
Nak kena dah budak kecik ni.. Nnt ek i upload pic si kenet mummy tu jln...
Rini lupa la nak bwk cable....
Sabar ek...
Ok la.. si suami sudah mula menjeling2 si isteri.. Mengharapkan si isteri paham...
Jelingan mata si suami bermaksud:
" Woi!!! Jom balik!!! Tutup komputer tu!!!"
Ok la ek.. Sebelum si suamiku itu mengamuk better gua blah dulu k....
Daaaaa....

Cuti sekolah oh cuti sekolah....

Seperti biasa la... istilah cuti sekolah menyebabkan aku lompat sakan.. Yabedabedu..... Hehehehe.. Sonok kawan- kawan cuti sekolah ni... Betul.. betul.. betul.. (mesti sound mcm ipin ckp tau)..


Seperti biasa jugak, aku pun merancang bagai la utk amielins sefamily.. Kebetulan pulak ada kenduri kat KL umah mak lang mr daddy... So rugi ooo kalau tak pegi.. Bila lagi kan... Amielin bertolak awal.. Khamis abis jer sekolah trus zassssss... Hehehe... Balik pulak ari Selasa.. Melampau tui amielins kan   Tibai 5D4N.. Alang2 cuti apa lagi.. Bukan senang my hubby nak amik cuti ni.. Alang2 kedai tutup coz my FIL pun pegi gak...Aku ni amik kesempatan la.. Ajak hubby bertolak awal & balik lambat... Melampau kan...huhuhuu.. Cuti sakan memperabihkan duit yg sedia takde ni..


1st nite:
1st time kan adelia jln jauh selain langkawi kan.. So mlm tu upon arrival dia tak leh tido.. Baru jer lelap.. Uarghhhhh... Alih2 mata dah terbeliak.. Baru jer lelap.. Uarghhh.. huhuhu.. Tension mak sgt2 coz akukan ngantuk dah kui 3.30 pg.. Saper tak tension siot. Baca ayat kursi, la, 3 kul la, fatihah la suma bo layan.. Takut gak beb.. Pehal anak aku ni.. Nak kata berenti tak kena tmpt aku just berenti kat Sg perak coz patik teringin makan ikan patin masak tempoyak (nyam!nyam! kecur liurku).. Last kat simpang pulai, itupun sbb si kakak merengek nak susu n suma bottle dah guna n cuma basi susu yg ada.. Iyakssss!!! Bau masam2 gitu.. Yakssss!!!! Last2 tension punya pasal aku terpekik terlolong pagi2 buta dlm hotel tu " Weh! saper berani kacau anak aku ni ha???? Sleep adik!! Lagi sekali dia kacau adik... Mummy kerjakan dia!" Cewah ayat!! Tak hingat dunia.. Mcm berani jer lagaknya padahal dlm hati mampos aku kalau dia muncul... Huuhuuhuu.. Anak punya pasal gamble la... Hasilnya???? Jap!!! Menjadi seh!! Adelia tido dengan damainya sampai la kui 10.30 pg.. Amik ko.. Breakfast pun tah ke mana ngan anak sorg ni...


1st day:
Lps kemas brg & siapkan budak2 ni kitorg trus p KLCC.. Nak ke akuaria n petrosains.. Kena cepat coz tak mau terlepas mcm dulu. Ok la.. Senang gak jumpa KLCC tu coz kami guna GARMIN.. Thanks la ek even si kakak takut coz asyik berbunyi jer .. KEEP LEFT... 2.5MILES TURN RIGHT...Anyway hasrat nak bawak si kecik2 tu tgk ikan yg mcm karenah... bwk amani tgk Petrosains ngan si daddy yg tak penah ke sana.. Nak jadi saintis kot si kakak ni.. Lps dok sana dari kui 11 till 5 baru la gegas ke Tmn Melawati nak cari hotel laks kat sana.. Ronda punya ronda at last jumpa gak budget hotel yg ok kat area Wangsa Maju.


2nd day:-
Juzt spend our time ngan kenduri umah pompuan & seperti biasa si adelia melalak sepjg kenduri.. Wat perangaijer coz kepanasan.. Sure anak ku ini kena blaja kat oversea lps ni.. Rasa laks nikmat salji tu.. Amin... Mlmnya again kami ke KLCC coz si mummy yg ngada2 ni terlupa pulaks bawak kasut turquoise dia.. Ngada tui la.. Mentang2 tema turquoise suma dia nak pakai turquoise... Siap ngan h/bag lagi dia rembat kat KLCC.. Hehehe.. Sekali sekala mr daddy.. Jgn mare nnt kena jual... Opsss.. tido luar bilik hotel......




3rd day:-
Pagi2 lagi dah lepak dlm bilik hotel.. Lepak kat umah m.lang( kenduri) sampai la ke ptg.. Balik hotel tido n trus kuar g reronda ke Wangsa Walk.. Best tapi dah lewat.. Byk kedai dah tutup...


4th day:-
Lps breakfast amielin lepak umah m.lang jap.. Amani dah merengek2 nak ke zoo... Kakak nak tgk zebra mummy.. Kakak nak tgk elephant mummy.. Iya la.. Jap gi la... Best gak la tgk muka2 menatang yg mcm karenah tu... Si kakak lagi la syok.. Terpekik.. terlolong tgk binatang2 yg mcm2 rupa.. mcm2 gaya... Si adik pulak asal binatang besar jer nangis.. tgk badak air nangis, tgk beruk nangis.. tgk rimau nangis.. Tgk ikan jer senyum n clap hands.. Tgk bird, paddy horse, hamster... sonok la dia.. Yg len suma huarghhhh... Apa2 pun happy coz pengisian more kpd ank2 ku.. Sonok tgk depa sonok... Amani learns a lots during our vacation ni.. Mmg tak byk shopping tapi more kpd anak2 n we`re happy together...


5th day a.k.a last day:-
Caya dak dengan hanya 1 panggilan kami trus ke Melaka.... Gila... Lain yg di rancang lain jadinya... Anyway kat melaka pun best coz  anak2 aku boleh bersosial ngan sepupu2 mr daddy... Best gak kat sana coz dah lama aku tak ke sana... Rasanya tak puas cuti 5 ari tapi nak mampos?? Duit dlm poket makin kurang.. Kang ada gak yg tido tepi highway...


Ok la ek.. Nak balik dulu.. Esok cuti.. Apa?? CUTI???? ALAMAK.. CUTI la... hehehe takde mkananya.... Cuti jumaat ertinya rehat di rumah... Lagipun mak bapak aku nak pindah umah.. So kena la p tolong takleh la harapkan si bibik tu jer wat keje.. Pengsan dia...Opsss.. Picture sepjg vacation tu ek???? Nnt la aku upload.. Kalau teringin sgt tgk la FB aku tu.. Penuh, jenuh n penuh keboringan la tgk.. hehehe... Chow chin chow.....

Tuesday, May 25, 2010

Sunday, May 23, 2010

Anak- anak ku demam panas....

Last week.. mmg anak2ku demam panas yg teruk sgt... Demam yang tak kebah2 org kedah ckp.... Actually on sunday tu mak dah inform adelia demam.. Badan dia dedar... So aku pun just fokus pada adelia jer but at nite i realized that badan amani pun suam dah.... That nite b4 sleep i`ve told amani..

Mummy: Kakak, if mlm ni kakak rasa tak sihat kejut mummy tau.. Mummy kena tgk adik takut satgi mummy terlupa kat kakak...
Kakak: Ok mummy..

Around 2.30am.. Aku rasa kakak nyer tgn raba2 muka n badan...
 


Muka kakak yg tak mau pakai cool fever... Samapai camtu sekali punyalah penakut anak2ku.... Serba- serbi.. Dari ubat sampai la ke pakai.. mandi air penawar.. Sumanya akan jadi high volume.. huarghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....






Amani: Mummmy, kakak tak larat n started merengek2....

                                     
                                               
                                                                    Tgk.. dah start dah nangis.... Camna tu????






Bila rasa badan... YaAllah!!! Panas sesgt... But then adik laks cried... Rasa dahi & leher adik pun sama.... Huhuhu.. Dua2 demam panas teruk... Asked hubby tu get their ubat masuk punggung tu.. Trus bagi kat adik & kakak... Pastu asked mr hubby to get cloth n water... Mmg kena jerlum anak2 aku ni esp si kakak b4 dia tarik... Takut.. Amik termometer tgk si kakak 38.3 n adik 39.9.... Huhuhuhu... Aku sponging adik n kakak untill 5am then mmg surrender la.. Mmg tak larat n asked hubby to take leave. Ok la.. Aku tgk hubby pun tak larat. Antar sms kat K.syadah my Pk n trus membuta .zzzzzzzzzzzzz sampai kui 8pg..
Tak sedar diri tahap koma la mummy n adik... Amani bangun gak kui 7.30 n watch cartoon ngan daddy...




Ni la rupanya si adelia time di sponging.... Asyik tido jer.. Merengek jer... Tak larat....





Aku stay umah nanny sementara mr hubby pegi keje. Ank2 mmg asyik merengek jer.. But kakak at least ok gak la. Leh gak la menyepahkan umah n menjerit2... Adik mmg out of service terus.. Kesian tgk asyik terbaring n melekap jer kat mummy... ( tak pernah demam, ini la jadinya... Gigi laks tak kuar tak kuar.. sekali kuar sederap suma.. Mana la kawan tetanggung dek badan).. Adik mmg always dok sponging coz bdn tak kebah2 demamnya. Bila makin ptg, aku realized badan anak2 makin panas.. Called la si mr hubby, dia pun otw katanya coz tak sedap ati... trus bawak p PMC... Masa nurse check amani dah 39.9 n adelia 39.9.. Huhuhuhu.. Boh ubat kat punggung.. Sib bek tak admit... Mmg doctor soh admit tapi aku refuse coz kalau boleh tak mau la kan.... Nnt sure diorg kena pasang drip... Huhuhuhu...

Dok la aku kat umah sambil jaga si kenit 2 org ni... Mmg mencabar kewibawaan coz dua2 merengek n minta perhatian.. Luckly hubby is around n can help me... BUT.... anak2 tak mau kat hubby.. Sorg tido atas perut mummy (kakak), adik tido atas dukung mummy... That`s y
 


daddy said : Tgk tu b, even b selalu marah depa, tapi depa ttp cari b... Depa tak mau kat yyg even yyg dok follow jer ckp depa.. B mak depa.. Depa lagi tau b paham keperluan depa.. If b tak marah depa sure relation b ngan anak2 lagi akrab...

Huhuhu..
Terharu......

Moral of the story: Ubah perasaan amarah jadi lebih penyayang... Boleh ker aku ni???? Allah takkan ubah nasib seseorang melainkan mereka sendiri mengubahnya...


Tadaaaaaaa.... Ini la latest masa amani n adelia dah sihat... Syukur bila tengok depa sihat.... Lega tgk depa notty2 depan mummy n daddy.. Lega tgk anak2 dah sihat... Syukran.. syukran... Takde maknanya ada duit if anak2 tak sihat... sakit... Duit takde makna langsung if anak2 sakit.. Takde fun hubby said....

Thursday, May 20, 2010

Cuti.. Cuti....


Istilah cuti pada amielin sekeluarga amatlah bererti sesgt.. Kenapa??? Coz amielin terpaksa menghantar anak2 mereka yg comel lote tu pada nanny since kui 6.30 pg sampai la 7++ mlm baru la nampak muka mummy & daddy tercongok depan umah nanny... Huhuhu.. Ciannya anak2 amielin tapi apa boleh buat...
Rezeki perlu dicari untuk membahagiakan dan membantu anak2... Proses pembesaran anak2 perlu berlaku...
Untuk senang tiada jalan mudah kecuali berusaha & berkorban... Huhuhu..
Mcm amielin terpaksa korbankan masa bersama anak2 untuk rezeki yang dicari di Pendang...
Allhamdulillah anak2 belum kenal erti memberontak juz si kakak dah pandai cekak pinggang bila nmpk mummy n daddy depan pintu umah nanny... But with smile on her face... Adorable amani & adelia....
So bila ada saja cuti atau kelapangan haruslah membawa mereka bersama2 berjalan2... 
Tempat yg dituju tak semestinya hotel... tempat mahal2.. Cukup sekadar anak2 enjoy n we`re happy n our time together is memorable n valueable...
Kekadang sedih tgk bebudak ni tapi rasanya amani & adelia beruntung jugak coz diorg lepak umah nanny aka nenek mereka.. So keselamatan dah sah2 la terjamin... Mcm anak2 org lain yg hantar pada pengasuh or nursery lagi la kesian kan..
Apa2 pun aku syukur sesgt la coz anak2 aku selamat dibawah jagaan my mamito...
Anyway thanks a lot to my mamito yg jaga anak2 ku sampai besor... Hehehehe...
Pampered pun melebih2 but apa boleh buat..
Cucu cuma 2 org jer baru.. Ngada terlebih la...

pic mummy with adelia @ Gurney Drive.. Lepak2 tgk ikan tembakul


 Ni pulaks mummy with the 2 kiddos... 1st time amani smile...

Saturday, May 15, 2010

Happy Teacher`s Day...

Selamat Hari Guru utk diriku sendiri & kawan2...
Diam tak diam dah 2 tahun aku berkhidmat as a teacher...
Dulu aku keje bank... Dari BCB then join AFFIN Bank Then PUBLIC Bank.... Suma dah aku rasa experience.....
Masa mula2 dapat MTEST aku pegnen 3 bln.. Amani....
Interview pulak aku terlepas.. Sib bek LIZA called me n told me that my name listed as 1 of the candidate.... Called KPM n ckp aku terlepas.. Then they all told me that I can come the next day.. Mayb nak jadi citer n dah mmg rezeki.. Time tu mmg sdg memboyot... 6 bln & me, the only candidate yg pegnen..
The interviewer asked me... Have u finished ur confiment in Jan? Yes... I`ll deliver in Oct & finisged my confiment in Dis..
Again he asked me ( sume dlm English la coz TESL):- Let say ur send to Sabah & Sarawak, r u willing to go?
Me: Yes. I`m willing to go?
Interviewer: How bout your family? Your husband? If he find another person how? Sabah or Sarawak is not like Kedah -KL....
Me: Sir, I`m taking this challenge coz I want to help my family in terms of our family economical.. If he wants to find another person it`s up to him... I do this because i want to help him... If he didn`t appreciate what i`m doing he`ll be regret for the rest of his life...

Itu la ayat2 aku ngan encik tu.. Alhamdulillah... Kalau dah rezeki mmg tak ke mana.... Mmg dah tertulis rezeki aku mmg sebagai seorang guru... Cabaran bermula bila aku terpaksa tinggalkan amani yg masa tu baru 3 bln lebih.... Nasib baik la dpt kat IPDA jer n aku paling bertuah coz tak kena dok hostel.. Tiap2 ari aku berulang dr Alor Setar ke Jitra... Tima kasih gak pada mak & hubby yg banyak tolong jaga amani sepanjang aku belajar... Lots of precious time with amani aku terlepas.. When she able to turn on her own (meniarap) aku ke LUMUT utk Bina Insan Guru (BIG).. Mr hubby just called & cakap amani dah boleh meniarap....
When she`s able to crawl... Aku attend Kem Pentauliahan Guru Pandu Puteri.. Huhuhuhu..
Tu belum lagi bila dia demam... I missed the time when her 1st tooth grows... But luckly when she`s able to walk on her own.. That`s the really memorable n precious time coz it happended in front of me... Huhuhuhu...


Tengah2 praktikum... aku disahkan pregnant pulak dah.... Mana ngan letihnya.. Mana ngan tension.. Morning sickness lagi... Byk betul dugaan yg ditemuhi sebelum jadi cikgu ni... Actually, mengandung masa di maktab adalah dilarang sama sekali but this is accidently... Sib bek dah nak abis n perut tak la besar sgt... Masa BTN aku releks jer coz tak kena la suma tu... Pegnent...


Another dugaan mai bila nak posting... Bila tau dpt posting di mana aku bersyukur coz dapat di negeri Kedah & dekat jer kat Pendang but yg jadi tak bestnya coz kena mengajar kanak2 istimewa... Mula2 dulu fikir gak la... Apa ni... Dari TESL ke Pendidikan Khas... Mana ngan pegnent lagi time tu... Mmmg rasa mcm tak mau ngajar... Tak suka... Macam2 perasaan ada time dpt tau.... Huhuhuhu


Lepas taklimat 1week di KL.. baru la terbuka hati dgn dunia baru ni.. Dan bermula la kisah baru.. hidup baru aku sebagai seorang GURU PENDIDIKAN KHAS. Lepas sehari.. sehari.. minggu ke minggu.. bulan ke bulan... Tahun ke tahun .... Aku belajar kenal & cintai pekerjaan baruku ini & fahami kanak2 pendidikan khas ni... Hyper, disleksia, slow learner, lembam, syndrom down.... Tak kenal maka tak cinta..
                                                                                                                                                                                                                                                          

Mayb pada pandangan org luar kami ni cuma sebagai pengasuh tapi kami mendidik & membimbing mereka supaya boleh mengurus diri sekurang- kurangnya.. Bukan utk sesiapa pun tapi sekurang2nya mereka ni boleh urus diri sendiri bila mak bapak depa dah takda... Kesian sebenarnya tgk budak2 ni... Kepada yg di luar sana... Kami tak pernah jijik.. tak pernah geli ngan hingus, taik, muntah budak2 ni.... Normal suma tu.. Ada yg beranggapan guru2 pendidikan khas ni low class teacher... SALAH!! Kami pun ada degree.. Kami pun mendidik & membimbing.... Malahan kami lebih sabar & memahami dengan karenah2 murid2 berkeperluan khas ni...

Masa posting aku ngah sarat ngandung... Stakat kena tumbuk kat perut tu normal la.. Tak penah lagi guru yg mati kena tumbuk... Alhamdulillah, TUHAN sentiasa melindungi kandungan ku sampai la adelia tu selamat dilahirkan... Aku mmg bersyukur sesgt menajdi GURU PENDIDIKAN KHAS.. BANGGA.. and PROUD TO ANNOUNCE that I AM A TEACHER & SPECIAL EDUCATION TEACHER......

Aku marah bila org hina cikgu.. kata cikgu tak ikhlas mengajar, pukul anak murid, makan gaji buta, Pikir la balik... Ada ke cikgu yg nak tgk anak murid dia gagal... Kalau gagal, dah tentu kena panggil menjawab ngan guru besar... Lagipun cikgu kan kena wat AKUJANJI utk capai target murid2... Bila anak gagal salahkan cikgu.. Bila cikgu mengeluh kutuk cikgu... Cikgu pun manusia gak kawan2... Ada hati perasaan... Ada maruah.. Kalau suma nak kondem cikgu camna tu.... Kalau cikgu tu tak reti bahasa, camna dia leh mendidik murid2 dia... Bila anak berjaya, ada yg ucap tima kasih cikgu... ada jugak yg wat tak tau jer.... Huhuhuhu....Tah la.. Zaman sekarang dah berubah.. Dulu guru mmg disanjung tapi sekarang ni???? Tah la tepuk dada tanya minda.... Cikgu tak pernah minta balasan atas apa jua yg diajar cum sedikit rasa hormat dari semua....

Ok la... Celoteh jer ptg2 ni.. B4 end this n3, aku again nak wish HAppy Teacher`s Day to all Teachers in the world... Selamat menjalankan tugas..


Kami Guru Malaysia

Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita


Pada seri paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu.. Membina...
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan.....
Tunai tetap kami tunaikan....




Thursday, April 8, 2010

Birthday present 4 adelia...

Happy belated birthday to adelia..
May god bless you..
B a good gurl to mummy & daddy...
Mummy, daddy & kakak amani love u so much...
always be my manja gurl...

Story bout her birthday.. Not like amani, there`s no special celebration to her.. Juz tumpang birthday anak cousin mr hubby....
N as usual la mrs amielin sibok2 la nak carikan besday present 4 her sweet gurl..
Nak beli toys dah byk sgt2.. Dah sekerat umah mak tok cakap.. Apa yg takda..
Sampaikan playground pun ada dlm umah tu.. Kuda menan sampai 2 ekor, kete battery lagi, beskal 2, truck tanah, lorry, leggo, puzzles jgn cakap la... Berlambak2 sampai tak tau yg mana pasangan yg mana... Huhuhuhu..
Pembaziran.. pembaziran...
Setengah menan dah anto p umah nanny.. Tak muat dah nak letak dlm bilik..
Playground terpaksa di pindahkan dari dlm bilik ke luar laks sbb bila org dtg dah takde tempat utk tido... & sembahyang...


So as a result... mrs mummy just hadiahkan dia bracelet... Nak beli kasut dia dah ada.. Lagipun tak tahan lama.. So pandai2 jer ek mrs amielin pegi kedai emas sowang2 ngan member tanpa pengetahuan mr amielin n belikan utk si kenit mrs amielin tu...
Balik umah bila adelia pakai nampak sweet laks si anak dara tu pakai....
Slek 1 jer dik ya oiiiii...
Bila la adik nak leh jalan ni... Teringin la nak denganr gelang kaki lama tu bunyi kecing  kecing   kecing...
Sabo mummy.. sabo.. nnt dah leh jalan tak larat nak ligan kot....
Kalau la adik ya leh jalan umo 1 thn 3 bln ni... mmg harus mummy wat kenduri (kecil-kecil) jer la.. Utk meraikannya..
Cepat la dik ya jalan.. Tak larat dah nak tadah telinga bila org tanya bila la budak ni nak leh jalan...

Macam- macam hal....

Lot of things happended this few days...

1. Tugas amielin utk minggu ini adalah:-
  •  menyetelkan duit booking umah.
     Actually amielin ngah poning ni.. Nak beli or buat umah. Kalau tak beli skg bila lagi.. Umor dah makin tuo esp tu u my hubby... Last but not least, amielin decided to buy 1st using bank loan then once confirmed amielin beli tanah n wat umah sendiri... Mayb gak perancangan masa depan nak belikan tanah sorg satu la kat amani & adelia yg dlm RM15K- RM20K... Insya-Allah la kalau ada lagi rezeki.. Ada kenaikan gaji lagi ker.. KPM bila lak gaji cikgu cikgi ni nak naik... Wink Wink...
  • mengonpimkan tiket flight to Sarawak amielin sefamily....
     Mcm tak caya jer nak p jenjalan. Ngan duit entah nak dtg dari mana hala.. Actually mr hubby teringin nak pergi.. TERINGIN tapi tak berapa nak syok coz DUIT tak berapa nak BANYAK.. Biasa la rupiah banyak la... RM kureng sket.. Khihihi... Tapi cadangnya aku ni nak wat suprise la kat mr hubby. Nak booking tiket flight n bawak jer.. Kalau dah booking takkan nak cancel pulaks.. Harus tidakkan... Duit tu... Sayang.. Kalau cancel duit pun BURN...
  • menyetelkan urusan ngan bank
      Banyak tui la urusan.. Mana nak cari yg interest paling murah la.. Mana yg bagi packages yg interesting la... Mana yg leh potong gaji la.. Mana yg senang nak g bayor la.. Aduh.. Pusing kepalaku...Malam2.. Mr & Mrs amielin tido dgn keadaan tangan dok atas pala.. Dok pk... Bila la nak kayo copat nih... Ada duit byk sonang den.. Bayor cash suma benda.. Nak jer amik.. Nak jer amik.. Amik jer nak.. Amik jer nak... Boleh gitu?
  • Dapurku banjir... huhuhu
      Ini suma kerja itu Mr hubby... Tak pasal2 aku kena jadi bibik ditengah2 malam mengeringkan lantai dapur yg dah dinaiki air separas buku lali.. Hangin 1 badan tak hingat tgk dapurku syurgaku itu.. Huhuhuhu.. Ini la kerjaan Mr hubby utk tolong aku cuci baju... Al- kisah aku masak dinner mlm semlm... Mr hubby laks poning pala.. So aku pon willing to cook n dia tlg tgk2 kakak & adik.. Lepas msk tomyam seafood (guna perencah yg aku beli kt padang besar ritu) & goreng udang besar ngan ikan bawal kat amani, aku pun dengan syoknya berehat.... BEREHAT la puan2 coz saya habis memasak awal.. Baru pukul 9.30pm dah sedia utk mkn.... Mr hubby dlm bilik tidokan si kenet adelia.. Aku lyn kakak tgk apa lagi cartoon la... Layannnnnn.. Tetiba jer
      "baby, naper mesin mummy senyap jer ni?"
    
      " hah! Apa mummy?"
  
      " Air apa tu?"

OMG... lantai dah penuh air.. Rupa2nya hubby terlupa masukkan paip air dlm toilet.. Dan akibatnya dapurku dipenuhi air.. Huhuhu..
Tambah la 1 lagi pekerjaan ku mlm td.. Apa lagi kerja2 pengeringan & pembersihan terpkasa dilakukan.. Mop lantai... Sambil nangis2 lagi.. Sambil mulut pot pet pot pet lagi... Marah punya pasal...
Tapi bila hubby kuar jer dari bilik n say " sorry b, yayang tak sengaja.. Yayang lalai".. Trus sejuk hati ni n takde pun rasa nak marah2 kat dia.. Benda nak jadi nak wat camna kan.. Small metter la kan... Anyway terima kasih la at least dia nak gak tolong mrs amielin basuh baju kan...
It`s ok yayang.. B tak marah pun.... Lepas kena pujuk la.... Sib bek trus pujuk.. Cadangnya nak merajuk lama2 sket tapi malas la.. Kerjaan budak2 jer merajuk2 ni.. Dah ada anak 2 tak leh byk2 merajuk.. Nanti suami bosan...

Ok la ek.. Time to go home.. Cian anak2 amielin kat umah nanny... Dari pg sampai mlm dok mengadap muka nanny, atok, alang, along, cik wa diorg jer.. Mummy & daddy mlm2 baru nampak muka... Bye... Esok nak p jalan2 cari makan ngan budak2 ni lagi.... Minggu lepas ke Padang Besar.. Minggu ni? Just wait n see where amielin going to go....