Pages

Thursday, August 4, 2011

Begini, sayang!!

Salam semua,
Selamat berpuasa pada semua umat Islam..
Dah settle semua persiapan raya?
pada yang siap, tahniah diucapkan dan pada yang belum selamat berusaha.. (temasuk diriku sendiri)
Actually, hampir settle semua persiapan raya, juz a few things lagi esp baju, seluar, kasut hubby..
Ok la, actually bukan nak share ttg persiapan raya but aku nak shar bout buku yang aku baca nih..
Al-maklum la bila bulan posa ni, kurangkan bacaan2 hiburan dan melalaikan...
Jadi aku tukar kepada pembacaan yang lebih berilmiah...
Buku ni aku pinjam ngan member (Ustazah farah najwa)
Hasilan Mohd Hashim Mohd Shariff & Hasifah Zainuddin ttg 40 jawapan menyemai takwa melalui pertanyan si kecil..

Antara mutiara kata yang amat aku minati dlm buku ni:-
Apabila anak- anak meragam, sebenarnya mereka inginkan perhatian daripada ibu bapa. Itulah pengorbanan yang kia harus lakukan sebagai ibu bapa.
Dalam peringkat usia 1-6 thn, jgn mengharapkan anak2 akan memahami kesibukan dan kecelaruan yang kita alami di pejabatt. Ketika kita pulang, mereka mengharapakan perhatian dan jika kita tidak memberikannya, anak2 akan meragam bagi mengihnya. Sebagai ibu bpa kita harus sedaya upaya menggunakan segala kebijaksanaan bagi memberikan mereka sepenuh perhatian yang sewajarnya.
Elakkan daripada memarahi anak2 dengan bahasa yang kasar, apatah lagi memukul mereka. Perbuatan seperti ini akan hanya memberikan mesej yang salah dan akan meyebabkan mereka bertambah jauh daripada ibu bapa. Jika perlu menghukum mereka sekalipun, gunakan kaedah menahan keseronokkan seperti tidak mengizinkan menonton tv. Pada masa sama, ternagkan pada mereka mengapa mereka dihukum...
Ajarlah anak2 untuk meminta maaf daripada ibu bapa apabila mereka berbuat kesalahan dan tika kita berbuat salah pada mereka, jgn pula malu dan segan untuk meminta maaf drpd mereka..


Haaaaa... camna kawan2... betul kan apa yg ditulis dalam buku nih...
Actually anak2 ni jadi mangsa keadaan kita..
Bila kita balik keje penat, anak2 wat hal mula la darah pun naik.. nak2 kalau ada prob laks kat opis...
Senang jer anak2 terima habuan kalau wat silap..
Paling tidak, jerit, marah tu mmg dah tersaji utk mereka kan?
Apa2 insyaAllah aku nak try cuba buat apa yg penulis ajarkan..
Mmmg amat2 brguna sesgt buku nih..
Byk ilmu aku pelajari untuk menjadi ibu yg lebih memahami kehendak anak2...
Sharing is caring rite..
Next n3 aku share lagi ek...

~ ok la.. chow dulu nak tido jap satg nak bangun sahur laks~

No comments:

Post a Comment