Pages

Wednesday, November 24, 2010

Menjadi surirumah


Baru seminggu jadi suirumah.. Huarghhhhhh.. Saya dapat merasakan susahnya... peritnya.... Jika diberi pilihan... Saya lebih suka bekerja... Even byk masa dengan anak- anak, melayann kerenah mereka, saya akui mmg menyeronokkan.... Saya belajar byk perkara sepjg cuti ini.. Dan inilah masanya saya merapatkan diri dengan anak- anak yg kebanyakkan masa habis bersama atuk dan nanny mereka.. Sampaikan bila nyanyi pun..
Bulat kecil bulat kecil
Bulat yang besar
Sayang atuk sayang nanny
Sayang semuanya..
Ada ke patut, sayang atuk sayang nanny.. Patutnya sayang mummy sayang daddy.. Tapi saya tak salahkan mereka.. Mereka lebih masa bersama mak n abah saya.. Mereka yang membesarkan anak- anak saya sementara saya dan hubby bekerja... Hantar pukul 6.30 pg.. ambil pukul 7.30 mlm.. Boleh kira lama mana sgt masa kami bersama anak- anak....
Saya memang surender kalau disuruh menjadi seorang surirumah.. Sebabnya?? Walaupun nampak senang tapi kerja rumah tak pernah habis.. Lepas satu- satu.. Memang membebankan.. Takde masa untuk tido..

Pagi saya bangun sediakan sarapan utk hubby before dia ke kedai, pastu mandi n uruskan anak- anak.
Lepas siapkan anak- anak saya kemas katil n kemaskan bilik kami.. Dan masanya untuk membasuh segala botol susu yang telah digunakan pada malamnya..

Then, bagi anak- anak makan sambil jalankan mesin basuh... Sementara tunggu mesin berhenti, saya kena sapu dan mop lantai.. Satu kemestian kerana anak- anak suka melepak sambil berbaring atas lantai.. Kebersihan itu penting...

Masa sidai baju saya gunakan untuk berkenalan dan beramah mesra dengan jiran tetangga.. Al- maklum la kami ni penyewa lelap.. Mlm baru nampak batang hidung...

Masuk dari sidai baju saya masak untuk tengah ari.. Kalau tak masal alamat anak- anak saya ke hulu ke hilir bawak pinggan sambil berkata " nak acik.. nak acik".. Siapa dia? Sudah tentu si kenit manja saya..

Lepas masak ala kadar, wajib suapkan mereka ini makan... Then baru la saya boleh berehat sama bila kanak- kanak riang ni tido.. Dlm pukul 1.30 hingga pukul 3.30 ptg.. Itu pun belum tentu saya boleh berehat kerana... anak- anak dah bagi hadiah kat saya.. Mainan yang berlonggok disepahkan sebelum tido.. Kalau mood baik mereka kemas.. Kalau tak semua tu habuan saya la....

Masa mereka tidur juga masa untuk sya kemas dapur dan lipat baju yang baru diangkat dari ampaian.. Elok saya siap lipat baju, baru nak rehat adelia n amani pun bangun... Dah tentu kena salin pampers la.. Salin baju dan mandikan mereka sebab ejap lagi mereka nak kuar main...

Masa mereka bermain, saya manjakan diri dengan pokok- pokok bunga yang hidup segan mati tak mau tu...

Dan bila malam pulak, lepas maghrib, saya siap- siapkan pakaina tidur anak- anak, mandikan mereka n sediakan makan malam untuk suami..

Dah pukul 11.30 lepas cartoon baru la saya bole rehatkan badan...

 Teruk jugakkan jadi surirumah ni.. Tu pun saya bruntung sebab baju kerja suami dan baju yang kena iron ada bibik yang tolong.. Kemas- kemas yang teruk- teruk pun sib bek la ada mrs bibik yang bantu.. Kalau tk mau kurus saya... 1st time rasa dok umah sendiri, jaga anak sendiri masa cuti.. Last year cuti jer saya ke rumah emak saya kerana adelia kecik lagi.. Takut tak reti nak manage...

Saya rela buat kerja pejabat yang berlambak- lambak dari buat kerja yang banyak but wat to do.. Ini satu tanggungjawab as a mother n a wife... Kalau dak cuti pun alamat laki makan kat kedai la.. Cian la sama kat suami kan.... Ari keje makan kedai.. Ari cuti pun susah nak rasa air tangan isteri...

p/s: Sebenarnya baru ketahui perangai amani... Bila jaga dia sepanjang hari baru tahu siapa amani sebenarnya... She`s really clever.. Ayat-ayat dari mulut dia mcm org tua- tua yg cakap.. Ada jer yg mencuit hati tgk perangai budak berdua ni...

Nnt saya upload pic ek utk tatapan semua....


2 comments:

  1. mmg la as,keje umah mmg x akan abis..kalo kita keje pun balik umah still ngadap keje2 tu kan..

    tp as u said,w/camna susah pun itu dah mmg t/jwb kita..actually lama2 benda tu jd biasa..

    wa pulak kalo diberi pilihan ske duk umah dr bekerja..yes,mmg kuno kan..org skang nk cari duit tp wa lebih ske mengadap anak2,suami & keje umah heheheeee..x tau la as..masing2 punya cara t'sendiri kan..

    ReplyDelete
  2. actually kan wa, as suke mcm ni... bila boring jadi surirumah blh p keje.. Kalau boring keje boleh cuti jadi surirumah.. But mana ada company mcm tu.. Keje sendiri pun jgn harap la kan...
    Angan2 yg takkan jadi mcm tu..
    Best dok umh blh layan anak, suami.. byk masa ngan diorg... byk kita belajar dr mereka.. rite???

    ReplyDelete