Pages

Tuesday, November 16, 2010

Tak tau nak letak tajuk mende....


Assalamualaikum... rasanya n3 kali ni tak tau nak letak tajuk apa.. Puas difikir.. puas dikaji.. apa perlu saya menulis.. apa perlu saya menyuarakan rasa hati.. Ibarat ditelan mati emak diluah mati bapa... Kalau tak diluahkan terbuku rasa hati, sebal dan bergelodak ketidakpuasan hati.. jika disuarakan bimbang mendatangkan kemarahan pada yang disuarakan... Baiklah.. Biar saya menyuarakan rasa ketidakpuasan hati tanpa menyatakankan siapa gerangan orang yang dimaksudkan.. Andai terasa saya pohon maaf.. Andai terkena pada diri.. saya harap anda paham jua.. andai terkasar, saya minta maaf kerana saya juga manusia biasa yang ada hati dan perasaan... Mungkin selama ini say berdiam.. namun diam saya bukan kosong.. Diam saya bukan mengalah.. diam saya bukan bersalah.... Saya memerhati, saya mengkaji, saya meneliti.. Setiap perbuatan tidak harus dibalas membuta tuli.. harus dengan pertimbangan yang wajar, yang rasional untuk tidak memakan diri dikemudian hari...
                                                  Permata hati saya - Amani Damia Qistina

Semuanya kerana budak sorang ni.. Alik- alik amani.. Alik- alik amani.. Ya.. semuanya tentang amani.. Semuanya tentang permata hati saya yang ini...Saya tidak marah jika anak saya nakal.. Saya akui, kanak- kanak yang bernama AMANI DAMIA QISTINA sememangnya seorang budak yang lasak, aktif, petah kerkata- kata yang kadang- kadang bisa bingit satu rumah.. Kadang- kadang jua boleh membuatkan orang hilang kesabaran terhadapnya.. Tapi dah nama pun kanak- kanak.. Aktif pulak tu... Saya tak nafikan saya kadang- kadang hilang kewarasan, hilang kesabaran terhadap amani tetapi marah saya bersebab bila dia bersalah...
                                                    Saya tak sanggup tengok dia menangis

Saya tak marah jika anak saya betul bersalah, tapi saya rasa terkilan sebab dia dimarahi, bukan oleh saya kerana sebab yang bukan salahnya... Rasa- rasanya patut kah? Kalau kamu semua ditempat saya apa kamu semua buat? Saya sedang memasak bila saya dengar dia menangis.. Saya heran sebab amani bukan seorang yang suka menangis.. Rupa- rupanya barang permainannya dirampas orang.. Saya sabarkan anak yang seorang ini... Bermain lagi si anak ini.. Menangis lagi... Dan kali ini ada ayat- ayat yang kureng enak didengar meleteri anak saya.. Dan ayat- ayat itu benar- benar membuat hati saya terguris, menangis..
                                                Dua- duanya menjadi permata hati saya

Saya belum lagi gila.. saya masih lagi waras.. Saya sedih melihat anak saya menangis, tetapi saya hormati seseorang di situ yang wajar saya hormati.. Ikutkan amarah, saya jua boleh bersuara namun saya diamkan ... Salahkah anak saya mengambil kembali barang permainan dia yang dirampas? Salah anak sayakah itu? Barang dia dirampas, dan dia dimarahi, dibebeli? Saya akui memang saya menitis air mata walaupun tengah memasak... Anak saya biasa, wajar dipukul... Amboi!!! Baik sangatkah mereka- mereka yang berkata- kata tu? Saya tak kata anak saya baik.. Dia memang nakal, lasak, aktif.. tapi bagi saya itu cuma lasak seorang kanak- kanak yang sedang membesar... Semua BUDAK sama jer lasaknya sebab mereka dalam proses membesar... Budak yang diam... yang senyap minda tak berkembang.. Sebab proses mengekplorasi terhad, terbatas... Memang saya bengang... Bersebab kemarahan saya itu...

 Bagi saya, ada kanak- kanak yang lagi teruk dari anak saya... Anak saya memang merampas.. tapi rampas HAK DIA.. PERMAINAN DIA... Cuba paham.. Kalau saya boleh bersabar, bila barang anak saya digunakan, dirampas, kenapa tidak dia?????? Saya selalu memarahi amani bila dia buat orang.. even memarahi dia bila orang yang buat dia juga.. Bukan marahkan orang yang buat dia, tapi dia sendiri... Saya tak pernah marahkan orang lain kecuali anak saya.. Selalu minta dia berkongsi dengan sesiapa sahaja... Namun, bila kejadian ini terjadi, saya terfikir, sampai bila anak aku asyik kena mengalah? Sampai bila? Kenapa harus bersabar kalau kita sendiri yang kena.... DIA marah sebab amani ambil kembali barang tersebut dari tangan perampas.... oooooo...anak saya jahat.. anak saya bersalah!!! anak saya biasa.... amik dari orang pastu menangis... Pastu bagaimana pula dengan yang merampas tu? Baik ke perbuatan tu? Asyik dia jer nak menang? Boleh gitu?
Tahap kesabaran saya memang senipis kulit bawang malam tu.. Nasib saya terpikir, saya bukan bodoh.. Saya tau semua yang melihat juga begitu... Mereka boleh menilai apa yang berlaku.. Maaf untuk berkata- kata, buat masa sekarang, walaupun kemarahan saya sudah berkurangan, tapi saya masih seorang insan yang kerdil... Saya masih tidak dapat melupakan bait- bait ayat yang dilafazkan malam itu.. Masih terngiang- ngiang ditelinga saya kata- kat si penutur dan saya memang TIDAK BOLEH MEMAAFKAN buat masa sekarang.. Luka dihati saya memang belum sembuh lagi...
Saya bukanlah seorang manusia yang sukaberdendam.. tetapi saya tak boleh jadi manusia yang hipokrit... Saya memang bengang, marah, tension.... 2 jam saya berkurung dalam bilik air untuk meredakan kemarahan... Menangis untuk lepaskan rasa hati.. Kalau saya sudah hilang rasa hormat pada orang- orang diseliling, memang saya melawan.. memang saya menjawab.. Tapi say fikirkan masa panjang.. Saya sayangkan keluarga ini walaupun seseorang itu telah menyebabkan saya marah... Tapi saya bukan bodoh.. Jangan sebab nila setitik.. rosak susu sebelanga.. Sebab marahkan nyamuk, kelambu dibakar...

Saya mahu jadi manusia yang tinggi IQ dan juga EQ.. Bukan hanya bijak, berpelajaran tinggi, malah tinggi budi pekerti.. Biar orang itu dengan sikapnya yang begitu.. Saya berdoa moga saya bukan tergolong dalam golongan sedemikian sebab.. saya rasa, orang sebegitu susah nak dapat kawan.. mungkin ada kawan tapi segelintir cuma...Sebab kecetekan akal fikiran dan kerendahan tahap EQnya.. Maaf jika membaca, tapi saya rasa ini luahan hati saya.. Dia boleh marah, tapi say jua ada hak say untuk menyurakannya.... Maaf andainya coretan saya ini menyakitkan hati pihak- pihak yang membaca tapi sebagai manusia, saya jga ada kelemahan dan saya memang terlalu makan hati dengan insiden tersebut... Saya memang berjanji dengan diri, lepas ni saya memang takkan buat baik dengan mereka- mereka itu.... Sebab mereka telah menyakiti hati saya dan keluarga saya... Maaf!!! Saya memang tak boleh!!!! Amat- amat terasa.. Amat-amat sakit hati!!!!

2 comments:

  1. Salam As.. kena byk2n sabar dengan peel anak2 kita yg sedang membesar nie. Tp rasanya Amani ok ja kan kalau bermain n sharing nie.. dok tgk ok ja cuma is Qayyim ni ja jenis kuat gadoh ngan kawan2 berebut brg... huhu.....
    Tp as cuba la istighfar byk2 coz manusia nie sama kulit tp hati lain2...
    Ikutkan naimah ni lglah As, sampaikan kdg2 kalau p mana2 toys centre, ada ja gadoh, tp tgk jenis kawan gaks laa... dia mmg active n sampaikan last time naimah perasan ada chinese parents geleng2 kepala tgk cara ayem.. so kita taw anak kita x macam anak dia.. anak dia jenis main "sopan".. x mcm Qayyim.. 2 pasl segan nak jalan2 lama p rumah member coz anak kita jenis lasak kan........
    But i think Amani is very good girl..may b cara dia pertahankan hak dia 2 betul cuma sesetengah parents ni susah nak terima cara anak org kan. asyik nak menangkkan anak sdiri pun susah gaks sampai x leh marah langsung.. naimah kalau bab nie mmg agak kurenghggggg psikologinya... :P

    ReplyDelete
  2. sabar la as..lain anak lain la peelnya..wa sgt2 paham dgn kesedihan as tu sbb kita pun ada anak :D..

    x pe la as biar org buat kita jgn kita buat org ok..

    ReplyDelete