Pages

Tuesday, June 21, 2011

Sentiasa beringat...

Salam to all...

N3 kali ni aku nak share la skit ek about MONEY.. MONEY.. MONEY.... Atau lebih penting lagi  VALUE OF THE MONEY...

Ishhhhh... Syiling pun kalau terdesak boleh guna gak kan??? Tukar jadi duit kertas.. Hehehehe
Aku nak share skit coz ada kes tadi jadi depan mata aku n aku rasa kita patut jadikan iktibar dari apa yang terjadi..
Yang baik jadikan panduan yang buruk jadikan peringatan.. Tui dak?

Benda ni jadi kat my collegue.. Dia sakit dan MC 2 ari since ari Ahad ritu.. So pagi tadi masa datang sekolah, kami pakat2 la tanya dah gi jumpa doc tak since kitorg tgk agak teruk jugak sakit pinggang.. But dia kata dah pegi klinik pendang ari ahad ritu..
Actually, kami bukan tak stuju dia pegi klinik pendang tu but kita pun taukan.. Klinik kerajaan ni lambat skit tindakannya.. Takut nnt makin melarat baru nak kalut pi..
Puas pujuk, puas paksa.. Dah la my fren ni ibu tunggal kematian suami... Kami semua kawan2 concern ngan dia..
Duit untuk kecemasan kena ade saving.. WAJIB!!!!
Last2 pagi tadi dia bagitau, dia tak pegi la klinik swasta sebab takde duit.. Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......... Ya Allah.......
Kami masing2 terlopong... Mmg la ari khamis ni dah gaji but.. for me takkan tak cukup duit trus..
I mean, takkan takdak saving langsung esp utk emergency.. Sedangkan pada pandangan mata kami sebagai kawan akak ni, dia mewah berbelanja.. Apa org jual dia nak beli, apa orang beli dia nak beli... Duit pun bagi aku mewah dgn duit pencen suami, duit kelapa sawit, duit getah dan duit gaji sendiri dekat RM3K jugak...
Di sini la aku nak remind utk kawan2 dan juga diri sendiri..
Kita tak salah untuk bermewah- mewah, berbelanja, bershopping but biar la berpada2..
Nak shopping boleh tapi jangan la sampaikan nak beli ubat takdak duit.. nak beli makan takdak duit..
Yang penting, saving tu mesti ada.. duit dapat tiap2 bulan mesti wel manage kalau dak hancur kita dengan kegilaan bershopping nih..
Sbb aku pun kaki shoping, boros but always remind in mind, kalau duit takdak, anak2 sakit camna? Selalu aku ingatkan diri sendiri dan alhamdulillah... peringatan tu sentiasa jadi bench mark untuk aku bershopping... Insuran tu citer lain la.. Takkan setakat sakit demam besa nak gi claim insurans kot..
Kalau korang ade panel klinik ok la but aku rasa eventhough ada panel pun, duit kena simpan gak.. Untuk masa depan...
Perjalan still panjang, kita tak tau kedepan nak jadi camna hidup kitakan?
Duit.. biar beribu, berjuta sekalipun kita ada tak pernah yang cukup. tak pernah yang puas.. ada sahaja kehendak dan keinginan yang mengaburi pndangan..
Apa2 pun aku syukur sesangat la sebab seboros mana pun kami, sekaki shopping mana pun kami but our credit card still tak berguna unless utk tujuan betul2 penting.. utk shopping tak pernah.. Min payment pun takde la beratus even puluhan ringgit coz using amount tak sampai pun RM500... Asben aku lagi la, kalau tak suruh ganti tak berganti la baju even duit kencang tapi tu la asbenku.. Sentiasa beringat.. Tak macam haku. But ok gak la ade orang macam asben ku itu... At least aku tak berbelanja sewenang- wenangnya.. Budget terkawal.... Ngegegehee...
Kalau korang tgk, aku mmg nampak boros, suka shopping tapi kalau tak penting mmg aku tak beli sbb takut nnt emergency la, susu anak la, pampers anak takut abis tak sempat nak beli..
Kena ade gak saving utk g vacation dgn family.. Jgn main taram jer semua duit tu.. Hehehehe.. Boleh la kot ek aku jadi pakar motivasi duit.. Ngeeeeeeeeeee...

Vacation needs a lot of money esp utk yg beranak kecik macam aku nih..
Setiap perjalanan, perhentian semuanya duitttttttttttttttt....


Akhir kata: Use your money wisely..  Think of our family values tooo... Takde duit pelajaran utk anak2 pun boleh terabai...

No comments:

Post a Comment