Pages

Sunday, December 5, 2010

Dua orang berbeza karektor....


Salam semua.... Apa citer hari ni? Hari ni saya mmg bz tahap gaban.. Minggu ni saya duty kat sekolah... Hari ni la nak kena pegi kedai apek cina amik LO beli brg sekolah.. Cat, roller, tong sampah, tape.. macam- macam hal.. Macam keje tukang kebun pun ade kan... Ari rabu ni baru start deco theraphy room kami....

Berbalik pada tajuk di atas nuuuunnnnn... Nak citer la sikit ek pasal karekter anak- anak saye ni... Sebabnya? Kelmarin, 2nd time dlm hidup ni adelia ngamuk sakan.. Dekat sejam ngamuk n nangis kat umah mentua aku.. Sumpah saya tak pukul dia langsung... Punca??? Tak dapat dikenalpasti sebab utamanya.. Walaweiiiii... Saya mmg panik, stress, tak tau nak wat mende.. ilang punca nak settlekan.. Ngan mak mentua n kakak ipar dok depan mata.. Ngan si adelia yg berguling- guling ngamuk ngan nangis.. Korang imagine la... Hampir sejam non stop nangis guling- guling... Nak kata lapar, baru lepas makan bihun la... Nak kata sakit.. aku tak tau sakit apa.. Aku bg susu lagi kuat dia meraung... Huhuhuhuhu... Penat tgk budak nangis nih.... Bukan selama ni dia tak penah nangis.. penah tapi takde la lama camtu sekali.. Sat sat org kedah kata...

Kecik jgn sangka kecik.. Sekali mengamuk hampir pengsan saya tak tentu arah dibuatnya....
 Berbeza benar karakter dengan si kakak.. Seumur hidup menjaga amani memang berbeza.. Si kakak yg jarang mengamuk... Yang lebih bersikap manja.. Mudah meminta maaf... Saya bangga melihat kakak... Dia membesar menjadi kanak- kanak yang berdisiplin.. Menurut kata.. Biasa la budak- budak.. Lasak, nakal, byk cakap tu normal la kan.. Bukannya anak patung.. But her EQ, tatasusila dia mmg tumb up la... Tak pernah la dia mengamuk mcm adelia.. Bukan tak pernah menangis, pernah tapi dia mudah dipujuk.. mudah makan pujuk.. Marahnya tak lama.. Mudah sejuk... Seperti suami saya.. Karakter yg banyak merujuk perangai suami saya.... Mungkin berkat suami membesarkan amani selama ni.. Sbb kan saya masuk maktab untuk KPLI.. Development amani mmg banyak dibentuk oleh my hubby...
Sentiasa ceria dan mudah meminta maaf...
Saya tulis en3 ni bukan nak membeza- bezakan anak- anak saya.. Cuma ingin berkongsi bahawa setiap anak ada kelebihan masing- masing.. Adik- beradik tetapi berlainan karakter... Berbeza sifat adelia... Dia more kepada hot tempered, suka marah- marah... Suka merajuk bila kehendak tak dipenuhi.. Susah nak minta maaf... I mean hulur tgn minta maaf.... Huhuhu... Suami ada kata " semua ni hasil pemerhatian anak- anak terhadap tingkah laku orang dewasa.. Mereka lebih mudah belajar melalui pengamatan compared to listening... Kalau anak kita tak dengar kata kita.. It`s ok.. Normal but mereka belajar dari perbuatan kita..."
Korang caya dak, adelia banyak mewarisi sifat saya.. Saya akui dia byk membesar dengan saya... Dia lebih mesra dengan saya..

Bukan la saya kata adelia teruk.. nope.. Dia ok juz perangai dia yg baran tu... Memang sama mcm saya.. Bila dia buat perangai, amie akan cakap.. " Tu.. tgk la perangai sebijik mcm b.. Merajuk kalau tak dapat apa yg diingini...." Saya akui but depan hubby mmg saya sangkal... Saya tak mau la anak saya suka memberontak.. Saya nak dia jadi anak yang solehah.. Takde mak yg nak anak dia spoilt... Same goes to me...  Bukan saya membenci adelia.. Tidak sekali- kali sebab dia anak saya.. Walau nakal ke, lasak ke, pemarah ke dia tetap anak saya dan sewajarnya saya mula berubah untuk kepentingan anak- anak saya...


Saya yang perlu berubah jika ingin anak- anak saya berubah.. Mereka masih kain putih yang perlu saya contengkan.. Saya nak conteng gambaran yang paling indah untuk tatapan semua.. Moga orang yang melihat, membaca, mendengar akan berkata " Bagusnya budak budak tu.. Anak sape tu??? Ohhh!!! Anak aslina & armi.. Pandai mereka didik anak mereka".. Korang doa- doa la anak- anak kami jadi anak yang solehah.. sayangi kami hingga kami mati.... AMIN

2 comments:

  1. ye ke as..amboiii kecik2 cili padi ye..cuba cari doa2 utk melembutkn hati anak2..wa belum hafal pun lg...

    anak2 kami pun camtu..kira complete la ikut perangai kami yg mcm2 ni hahaaaa..kdg2 kesian tgk anak2 kita kan..kdg2 cara kita didik m'bbkn karektar depa b'beza..huhuuu..

    semoga kita m'jadi ibubapa yg lebih baik di masa akan datang ye as..insyaAllah..

    ReplyDelete
  2. a`ah la c.wa.. naik takut tgk dia mengamuk.. Bkn apa kdg2 kita mana nak tau.. jalan merata2 tak tau apa yg ikut balik sama kita kan.. Kdg2 sampai terpikir mcm tu gak la..

    ReplyDelete