Pages

Thursday, December 16, 2010

Goreng pun Sodap..........

Pagi-pagi bangun tido no idea nak masak apa utk lunch..
Pastu my kepala pulak layan sakit...
So time anak tido, aku pun bedal tido sama...
Bangun- bangun tido, dah pukul 3.30 ptg..
Perut dah start berdongdang sayang...
Kelip sana kelip sini
terus dapat idea masak asam rebus ikan tuka, telur bungkus and lastly sotong goreng tepung..
Memang mavellous.. start masak kul 4.00 settle kul 5.00
Ok la, aku sure korang pun suka kan sotong goreng tepung..
Nak makan kat kedai mmg la sedap tapi bit of mahal rite..
Boleh makan tapi sikit n jarang- jarang kan?
Takkan nak makan seminggu sekali kat kedai..
Botak pala laki oiii.. Tak sempat cukup bulan boleh kering poket laki...
So kali ni trial aku menjadi..
Meh kita share sikit petua memasak...
Petua camna nak bagi sotong goreng tepung kita ranggup n tak meletup- letup..
Korang yang penah masak sotong goreng tepung sure tau kan,
ia akan meletup kalau kita tengah goreng tu..
Yang tu buek den maleh nak masak sotong goreng tepung..
Meletup kalahkan mercun...

Ok meh sini dengar skit petua tok nenek nih..

1. sotong tu bila dah basuh bersih- bersih, korang kena rebus...
2. aku selesa guna tepung goreng cap ADABI... cewah promote.
3. telur guna semua..(takde la membazirkan)..
4. bila dah rebus, toskan dulu sotong tu..
5. Agak- agak dah kurang air kat sotong tu, korang celup la dalam telur...
6. Panaskan minyak..
7. Sotong yang korang dah celup ngan telur tadi, korang gaul la pulak dalam tepung ADABI tu..
(tepung ni tak yah nak letak garam, gula ke mende pun.. dah complete)
8. goreng ngan api sederhana panas.. Kang kalau panas sgt cepat hangit..
9. Bila nampak dah kunig- kuning skit, pastu ada la meletup sekali dua korang angkat la..
10. Hidang tengah panas lagi best coz ranggup- ranggup kan..

Tu jer la resepi SOTONG GORENG TEPUNG ala aku... Hahahaha..
Try la buat kat family korang..
SO today aku nak credit kat diri sendiri coz berjaya membuat laki aku tambah nasi 3 kali n puji sotong aku sodap!!!

No comments:

Post a Comment